<Macro: (,)>

Det sker

Hverdagens Bevidste Åndedræt

02. mar 2020, 10:58

– 2 workshops med Rebekka Bondegaard.

Breathe well – Be well!

Med det naturlige, bevidste åndedræt lærer du, hvordan du kan bedre dit fysiske helbred samt din psykiske og mentale balance.

Workshoppen henvender sig til alle som trækker vejret! Og som måske oplever at have lidt for mange bolde i luften i hverdagen. I særlig grad til dig som kender til symptomer som uro, tankemylder, søvnproblemer, angstsymptomer, skulder-/nakke-/rygsmerter, forhøjet blodtryk, astma eller har været gennem et længere sygdomsforløb – evt. med operationer. 

Underviser:
Rebekka Bondegaard.
Sted:
Arena Syd, Idrætsvej 3, 6580 Vamdrup – Nordea Salen.
Dato og tidspunkt:
Fredag den 20. marts kl. 11.00-14.00 (tilmelding senest den 17. marts).
Tirsdag den 24. marts kl. 18.30-21.30 (tilmelding senest den 21. marts).

Praktisk:
Tag behageligt tøj på. Der er mulighed for at købe lidt spiseligt i caféen.
Medbring drikkedunk.

Tilmelding:
mail@rebekkabondegaard.dk / tlf.: 6169 8553 med navn + telefonnr. Pris/Betaling: 325,- på Mobilepay 40159 (efter tilmelding på telefon/mail).
Kontakt Rebekka hvis mobilepay ikke er en mulighed. 

Rebekka er uddannet Ergoterapeut, Åndedrætstræner og har efteruddannelser inden for Systemisk- og Narrativ metode samt Kognitiv Adfærdsterapi – med fokus på kroppens ressourcer. Har mange års erfaring indenfor det psykiatriske felt. Nu selvstændig og hjælper bl.a. mennesker med angst, ADHD og andre psykiske/psykiatriske problematikker samt følger af stress. Læs mere på www.rebekkabondegaard.dk 

Workshoppen indledes med en teoretisk del, der fungerer som forståelsesramme for de efterfølgende øvelser. Du får her den nødvendige grundlæggende viden om åndedrættets funktion og særlige betydning for vores samlede sundhed, velbefindende og ikke mindst livskvalitet. 

Derefter omsætter vi teorien til praksis, hvor vi skal arbejde med øvelser som skaber plads til åndedrættet, gennem selvmassage med små bolde, mobilisering og stræk af kroppen. Du vil lære teknikker til hvordan du optimerer dit grundåndedræt, så du får mere overskud i hverdagen samt hvordan du kan finde ro i akutte eller pressede situationer. 

At vi trækker vejret er den mest grundlæggende funktion hos alle levende individer. Det foregår gudskelov helt automatisk og vi behøver slet ikke tænke på hvordan, hvor meget eller hvilken kvalitet vores åndedræt har. Eller gør vi? Mange mennesker i dag trækker, af forskellige årsager og helt uden af vide det, vejret på en uhensigtsmæssig måde – nemlig hurtigt og overfladisk – måske gennem munden. Det betyder for det første, at vi ubevidst skaber en ubalance mellem ilt og kuldioxid i kroppen, hvilket fører til at kroppens celler ikke får den nødvendige ilt. Vi kører derfor på nedsat blus – måske gennem et helt liv. Derudover betyder det, at vi primært får aktiveret den del af nervesystemet som stresser og nedbryder kroppen. Dvs. at kroppen ikke får mulighed for at restituere og genopbygge sig selv, efter at have været presset i kortere eller længere tid. Samlet set fører et sådant åndedræt til en række af uhensigtsmæssige påvirkninger i nervesystemet, i kroppens celler og i kroppens samlede system. Det har afgørende negative konsekvenser for vores fysiske helbred, energi, evne til overblik, koncentration og fokus samt på evnen til at tackle stress- eller konfliktfyldte situationer. 

Breathe well – Be well!